En reise under vann. – UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

by on 02/09/2012

Hei! Jeg fortsetter med forrige emne. Denne gangen skal vi svømme ute i det åpne havet icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.dykker mini En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

UKE 6. DEL 2. UNDERVANNSVERDEN

1. Plasser bilder av sjødyr osv. på kjøleskapet, en magnettavle, en vegg, en dør o.l. Barnet vil sikkert vise interesse for nye bilder. Se på bildene sammen! Fin anledning til å snakke sammen om diverse sjødyr.

Om du ikke har mulighet til å skrive ut Google-bilder, kan du evt. finne et blad som f.eks. «National Geographic», «Natur&Foto» o.l. med bilder som du kan klippe ut og bruke. Det finnes også ulike kort, plakater, puslespill o.l., f.eks. til dette emnet kan man bruke puslespillet «Sjø og alger» (pris: 75 kr på naturogfritid.no): puslespill sj%C3%B8 og alger mini En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

Selv har jeg brukt en plakat kjøpt i Russland:01 undervannsverden plakat 1024x829 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

2. Fortell til barnet om dykkere, om at de bruker en spesiell drakt under vann, puster luft fra dykkerflasker og bruker dykkemasken for å kunne se. Vis gjerne bilder av dykkere.

3. Se nøye på en spekkhogger og/eller en hai. Oppfordr barnet til å «svømme bort» (løpe) fra den/dem og gjemme seg. Bruk gjerne noe morsom musikk.

4. Haien har ødelagt skroget på «ubåten» vår! (Se pkt.5 i forrige innlegg for hvordan vi har laget «en ubåt» icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. ) Vi trenger å ta på en dykkerdrakt for å reparere ubåten! Du kan late som du tar på deg drakten. Du kan også bruke ulike ting (plastflasker, dykkebriller, en slange o.l) for å «lage en dykkerdrakt» for barnet. Båten skal repareres! icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Barnet kan banke på ubåten med en lekehammer o.l. Fortell om at det er mørkt under vann, derfor trenger en dykker en lommelykt icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. 02 lag egen dykkerdrakt 822x1024 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

03 egen dykkerdrakt 644x1024 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

05 en liten dykker 867x1024 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

5. Slå av lyset, sett på musikk og dans med lommelykter i mørket. Ha det gøy!
[audio:undervannsverden.mp3]

Disse bildene er tatt med blitz, det er egentlig mørkt i rommet. DSB er fascinert av lommelykten icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. 06 dans i m%C3%B8rket 693x1024 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

07 dans i m%C3%B8rket med en lommelykt 663x1024 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

6. På havets bunn ligger det en skattekiste icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Lag på forhånd «en skattekiste» for ditt/dine barn med mynter, kjeder o.l.08 skattekiste 1024x929 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

09 skattekiste En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

7.  Nå skal ubåten vår tilbake til overflaten icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Oj, her møter vi en hval! icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Se, så stor den er! Se, den lager en fontene!

8. Bruk en klysterballong for å lage en fontene! La barnet lære å klemme på klysterballongen, det er en fin øvelse for små hender icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

9. Oj, her møter vi delfiner! La oss bli venner med dem icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Du kan se denne tegnefilmen sammen med barnet ditt:

(Om sommeren kan du kjøpe en oppblåsbar delfin for å leke på stranden icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. )

10. Nå gjenstår det bare å tegne alt sammen! icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Oppfordr barnet til å bruke mye blå maling for å tegne en sjø. Gi barnet lov til å tegne på hele arket icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Det er jo vannet som flyter utover icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. 10 sm%C3%A5 barn tegner en sj%C3%B8 1024x661 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

11 sm%C3%A5 barn tegner havet 1024x824 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.Husk null! icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Hos oss ble havet litt for flytende bokstavelig talt icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. 12 to%C3%A5ring tegner havet 1024x715 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

13 maling og sm%C3%A5 barn 1024x768 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.Jeg har deretter brukt fargeleggingsjabloner med en hval, en blekksprut og maneter. Vi har laget flere tegninger med dem. Her er prosessen og resultatet icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. 14 sm%C3%A5 barn tegner havet 1024x937 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

15 to%C3%A5ring tegner blekksprut 1024x768 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

16 to%C3%A5ring tegner blekksprut 1024x829 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

17 to%C3%A5ring tegner havet 1024x721 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

18 to%C3%A5ring tegner havet 1024x930 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

19 to%C3%A5ring tegner havet 1024x740 En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

Husk å plassere tegningene på kjøleskapet eller et annet sted der barnet kan se dem.

NB! Om du vil prøve å tegne med ditt/dine barn på denne måten, dvs. ved å bruke fargeleggingsjabloner, kan du få 3 fargeleggingsjabloner med en hval, en blekksprut og maneter tilsendt til din email – bare skriv i en kommentar til dette innlegget om at du ønsker det!

Nå avlutter jeg dette spennende emnet icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Jeg håper at du har fått mange idéer om hvordan du kan introdusere den flotte verden under vann for ditt/dine barn! Jeg håper at dere kan ha det gøy sammen ved å gjennomføre (noen av) disse aktivitetene icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Jeg setter stor pris på om du forteller i en kommentar hvordan ditt/dine barn reagerte på innholdet i denne temauken. Hva likte de best?

Om du er skeptisk…bare prøv å gjøre noe du synes høres morsomt ut sammen med ditt/dine barn og skriv gjerne en kommentar om hvordan det gikk…

Snart starter vi det store emnet om Afrika icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. Afrika skal «studeres» på kryss og tvers icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

Du vil bl. a. lese om  vår «reise» til  jungelen og savannen icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. og om alle de tingene vi gjorde i Afrika icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden. For å ikke gå glipp av temauker om Afrika og andre artikler, vil jeg anbefale å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-mail.

Og helt til slutt, som vanlig: dersom du lurer på hvorfor dette innlegget inneholder noen rare grammatiske feil, språklige uklarheter o.l., vær så snill og les min velkomsthilsen!

Vi snakkes!

P.S. Jeg blir veldig takknemlig om du bruker noen av disse flotte knappene icon smile En reise under vann.   UKE 6. Del 2. Undervannsverden.

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 6 comments… read them below or add one }

kristin didriksen februar 21, 2012, kl. 22:23

Hei likte det jeg fikk se, ønsker gjerne å få ter fargeleggingsjabloner på min mail. Mvh Kristin

Svar

DSBs mamma februar 21, 2012, kl. 23:11

Nå er de sendt. Lykke til med maling! :)

Svar

Hdrechsler mars 9, 2012, kl. 14:59

Hei, Jeg har gått glipp av dette innlegget. Jeg ønsker gjerne fargeleggingssjablonger tilsendt på min e-post.

Mvh heidi 

Svar

DSBs mamma mars 9, 2012, kl. 16:26

Sender dem ikveld etter leggetid :)

Svar

Hdrechsler mars 20, 2012, kl. 13:02

Hei tenkte jeg skulle gi deg et tips.

På søstrene grene har de forskjellige bokser med klistremerker på ark som skal fargelegges også limes på en bakrunn. Omtrent det samme som du viser her. Veldig greit når man skal reise med fly og ikke kan ha med seg maling. Tror det kostet 25 kr for en pakke med 1 ark klistremerker, 1 bakgrunn og farger. 

Svar

DSBs mamma mars 20, 2012, kl. 19:22

Takk for tipset! :)

Svar

Leave a Comment

Previous post:

Next post: