Hva skjer på himmelen? – UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

by on 01/08/2012

Hei, alle sammen! Det er en stund siden jeg skrev begynnelsen på UKE 4. På tide å fortsette! Forrige gang laget vi en luftballong for kosedyrene icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. Denne gangen skal vi finne ut hva som skjer på himmelen.

clouds mini 300x225 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

UKE 4. DEL 2. ATMOSFÆREN.

1. Se på videoen med flyvende skyer. Det er vakkert å se på!

2. Forsiktig! Vi er i skyen nå icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. For å føle dette trenger vi damp. Hvis du har en luftfukter (der luften ikke er kjempevarm), la barnet føle luftens fuktighet og vektløshet. Det er også mulig » å lage en sky» på baderommet icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

3. Barnet kan late som om et sjal, litt hvit stoff o.l. er skyer. Dans sammen med skyene! Jeg har rett og slett «laget skyer» av papir. Det er gøy å snurre rundt, å danse, å hoppe o.l.:

barn danser 1 mini 573x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

barn danser 2 mini 919x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

Her er mitt forslag til musikken som kan brukes:

4. Blås såpebobler. Vi kan også late som om de er skyer icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. s%C3%A5pebobler mini 762x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

5. Fortell til barnet at himmelen ikke er alltid klar: det skjer at det tordner, det lyner, det regner o.l. Se på denne videoen:

Fonetisk øvelse:

Det var en gang små regndropper i en liten sky. De sov rolig helt til det begynte å blåse: «O-O-O!». Det tordnet: «BAM-BAM-BAM!». Det lynte: «TRRR-TRRR-TRRR!». Og regndroppene falt på bakken: «A-A-A!»

6. Du kan lage en regnsky. La barnet fargelegge den icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. regnsky mini 1024x924 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

7. Nå regner det! Hør på musikken og spill på xylofon, triangel o.l.

[audio:regn.mp3]

Dere kan «lage regn» ved å bruke dusjen eller en blomsterkanne. Observer dropper. Min datter ble helt fascinert av en sprayflaske icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. . Flere dager på rad ville hun «lage regn» icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

sprayflaske mini 727x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

8.  Sett på musikken og ha det gøy sammen! Løp og gjem dere for regnet under paraply, i et leketelt (hvis du har det) o.l. Du kan kommentere underveis, for eksempel: «Nå er det sol! Løp! Og nå regner det! Gjem deg!»

[audio:regn_sol.mp3]

9. Sol og regn sammen…Se! En regnbue! Til å begynne med kan du vise bilder av regnbue (du finner sikkert noen bilder du liker). Så kan dere lage en regnbue av fargepapir (som vanlig har jeg brukt Ikea-fargepapir icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. ) Dere kan fortelle bamsen hvilke farger regnbuen består av:

regnbue og bamse mini 1024x833 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

regnbue og bamse 2 767x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

10. Selvsagt skal vi hoppe på regnbuen! Sett på musikken og hopp i vei! Si navnene på fargene mens du hopper. Det viktigste er å ha det gøy icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. !

[audio:regnbuen.mp3]

hoppe p%C3%A5 regnbuen 581x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

11. Finn ulike gjenstander hjemme som barnet kan plassere på fargen som passer. DSB likte denne aktiviteten veldig godt! (Kanksje har jeg forklart litt dårlig, men dette  bildet viser hva vi gjorde):barn l%C3%A6rer om farger mini 834x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

12. Så daler vi ned i fallskjerm icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. La barnet føle hvordan det er å fly icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. – bruk dyne, pledd o.l.

fallskerm 856x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

13. Tegn en regnbue! Du kan tegne ved siden av barnet. null!

tegn en regnbue 983x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

barn tegner regnuen 866x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

14. Vi kan også «fly» til Nordpolen for å observere nordlys: Finn bilder eller videoer du liker og vis dem til barnet.  Nordlys kan man lage ev flere silkebånd. Barnet kan danse med dem icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. nordlys 736x1024 Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren.

Håper du har fått inspirasjon for hvordan vi kan snakke med barn om vanskelige ting , i dette tilfellet om det som skjer i atmosfæren icon smile Hva skjer på himmelen?   UKE 4. Del 2. Atmosfæren. Hvis du prøver noen av disse aktivitetene med ditt/dine barn, setter jeg stor pris på å få kommentar fra deg!

Og helt til slutt: hvis du synes at mitt innlegg har mange grammatiske feil, språklige uklarheter o.l., vær så snill og les min velkomsthilsen! Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: