Hvem bor i vannet? – UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

by on 02/05/2012

Hei! Jeg fortsetter med beskrivelsen av våre temauker. Forrige ukes emne utdypes. Denne uken skal vi finne ut hvem det er som bor i vannet…01 undervannsverden mini Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

UKE 6. DEL 1. UNDERVANNSVERDEN

1. Start temauken med et eksperiment om vannets tetthet: vannlig vann vs. sjøvann. For å utføre det trenger du mye salt, vann og ett egg. 02 salt mini Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

Forbered alt på forhånd! Det beste er å utføre eksperimentet på baderommet. Fyll  en bolle med salt slik at barnet kan legge hånden sin i den, røre og føle saltet! NB! Poenget med denne aktiviteten er verken å forelese eller å ha en fysikktime for en toåring icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. …Hele vitsen er jo å leke! icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. Starten på leken kan være: Se hva vi har her! Sjøen! eller Hvem vil lage en sjø? Selvsagt dukker det opp et spørsmål om vannet. Det er ALLTID vann i sjøen! icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.   Hva slags vann er det i sjøen? Vi fortsetter og lager saltvann…Vi trenger jo også skip på sjøen! La oss lage et egg-skip! Se, det flyter i sjøvannet! Plutselig skipet vårt slår seg vrang: Jeg vil ikke kjøre på havet! Jeg liker ikke saltvann! Jeg vil kjøre i elven! Selvsagt, finner vi fort vannlig vann for dette kresne skipet icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. Oj, hva har skjedd? Egg-skip har sunket i vanlig vann! osv. osv. Dette er bare et eksempel. Underveis kan det dukke opp mye uforventet icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

DSB rører rundt i det salte vannet: 03 egg eksperiment mini 1024x861 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.Vi ser at egget flyter i saltvann: 04 egget flyter i sj%C3%B8vannet mini 1024x940 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.Du kan også illustrere forskjellen i vannets tetthet på en annen måte – ved å observere en eggeplomme i saltvann vs. vannlig vann: 05 egg eksperiment mini 951x1024 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

2. Vis denne hav-videoen til barnet. Fortell at det finnes liv under vann. Det er mange ulike vannplanter, fisker og rare dyr i havet.

3. Fortell til barnet at det finnes båter som kan kjøre under vann. Vis noen bilder av ubåter som du liker.  Fortell til barnet at ubåten lager bobler i vannet når den dukker under vann. Bruk gjerne et rør og la barnet blåse bobler i et glass.  Man kan lage en liten ubåt av en plastflaske icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. , da kan man observere boblene ved å holde flasken under vannet i badekaret.

4. Vis til barnet den fantastiske undervannsverden! Bruk gjerne Google-bilder og Youtube-videoer som du liker.  Denne videoen er én av mange flotte videoer som finnes på Youtube:

5. Dere kan lage en ubåt av Ikea-tunnel o.l. Deretter kan dere leke  «mim og gjett!». Barnet kan sitte i «ubåten» og prøve å gjette hvilke sjødyr som svømmer forbi. Prøv å mime en hval, en blekksprut, en sjøstjerne, en fisk osv. Ikke undervurder denne leken! Jeg ble overrasket over hvor mye DSB likte å gjette hvilket sjødyr jeg mimet. Generelt, hadde vi mye moro med denne leken! Her er DSB i sin «ubåt»:0501 Ikea tunnel kan brukes til mye rart mini 1024x987 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

6.  Lag sammen deres egen undervannsverden icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.   Du trenger en skoeske, blå fargepapir, blå maling, lim og plastilina. Ellers vil du trenge fantasi icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. og diverse ting som du kanskje har hjemme som kan brukes,  f.eks. grønne tråder (sjøtang), skjell, stein o.l. Først limer jeg blå fargepapir inne i en skoeske. DSB maler icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 06 undervannsverden1 mini 1024x825 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

Deretter lager vi de som skal bo i vårt akvarium icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. Vi starter med sjøstjerner, DSB kan lage dem selv icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 07 arbeid med plastilina mini 963x1024 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

Vi lager en blekksprut sammen («oppskriften» er fra boken «Leire»): 08 lag blekksprut av plastilina mini 1024x954 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.DSB er veldig flink i å lage sjøtang selv icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 09 plastilina og sm%C3%A5 barn mini 991x1024 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

Mens DSB er opptatt med sine ting, lager jeg andre fisker o.l. Så begynner vi å fylle vårt akvarium etterhvert: 10 akvarium av skoeske og plastiline mini 1024x710 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.Plutselig får jeg en idé om å lage et sjøpinnsvin på denne måten. DSB liker idéen og hjelper veldig gjerne icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 11 sj%C3%B8pinnsvin av plastilina mini 1024x892 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.Fiskene henges i en tråd. Nå er vi nesten ferdig med vår undervannsverden av plastilina icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 12 undervannsverden av plastilina mini 1024x597 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

For å beskytte fiskene icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. måtte jeg ta en plastfolie rundt akvariet vårt icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. 13 undervannsverden av plastilina mini 1024x565 Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

7.  Eksperimenter i badekaret med stoffbiter. Hva skjer når man legger dem i vannet? De flyter utover. Hva skjer når man tar dem ut av vannet? De kleber seg sammen. Det høres banalt ut for oss, men for et lite barn oppleves slike enkle ting som et stort mirakel icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

8. Eksperimenter: «Synker eller flyter». Kast i vannet diverse ting (mynt, stein, treklosser, en skje osv.) og observer om hvilke gjenstander som flyter og hvilke synker. DSB elsker denne leken!

9.  Tell blekksprutens ben: fra 1 til 8 og baklengs.

For at dette innlegget ikke blir ALTFOR langt, vil jeg dele det i to deler. I neste innlegg fortsetter vi med andre spennende aktiviteter rundt emnet «Undervannsverden». Du vil bl.a. lese om hvordan vi tegnet vår egen sjø, svømte fra en hai og andre morsomme ting vi har gjort! icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. Så det beste er  å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-mail for å ikke gå glipp av Undervannsverdens DEL2! icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

Jeg håper at du er blitt inspirert til å fortelle til ditt/dine barn om den fantastiske undervannsverden! Jeg setter stor pris på å få en kommentar fra deg om hvordan ditt/dine barn ble interessert i dette emnet. Hvilke aktiviteter likte de best? Er det noe de ble spesielt fascinert av?

Og helt til slutt, som vanlig: dersom du synes at norsken min er dårlig og at innlegget inneholder språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., vær så snill og les min velkomsthilsen!

Vi snakkes!

P.S. Se, jeg har klart å få alle disse fine knappene på nettstedet mitt icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. (Om mine tekniske kunnskaper eller, rettere sagt, mangel av dem kan du lese her icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden. Jeg blir veldig takknemlig hvis du bruker noen av dem ↓  icon smile Hvem bor i vannet?   UKE 6. Del 1. Undervannsverden.

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: