Hvem skal fly i luftballongen? -Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

by on 12/15/2011

Hei, alle sammen!  Jeg ligger på etterskudd i beskrivelsen av våre temauker. Vi har hatt 7 temaer så langt, men jeg har beskrevet bare 3 (Uker 1-3). Jeg prøver så godt jeg kan å bli ajour med det jeg skriver her og det vi gjør nå for tiden, men desember er alltid litt ekstra hektisk…

Idag vil jeg presentere vår fjerde uke… uken da vi snakket om atmosfæren… Ja! Du har lest riktig – DSB har fått sitt første kjennskap til atmosfæren! Og det har vært mer spennende enn det kanksje høres ut som…

rainbow 300x225 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. UKE 4.  DEL 1. ATMOSFÆREN.

1. Vis igjen bilder av Jorden. Beskriv vår planett: rund, blå, pen, fin (jo flere adjektiver, jo bedre…)

2. Bruk en ball eller en globus (hvis du har) og legg hvitt stoff rundt den. Si til barnet at det hvite stoffet rundt Jorden er som et lett sengeteppe som beskytter vår planett. Fortell at vi kaller det atmosfæren. Du kan også ta dyne rundt ditt barn, gi masse klemmer, le, leke sammen og bare nevne at atmosfæren beskytter Jorden akkurat som en dyne beskytter et lite barn når det sover…

3. Foreslå å utforske atmosfæren icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. Vis ballongen i denne videoen (eller søk på «Hot Air Ballon» på YouTube og plukk ut de videoene du vil vise icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. ):

4. Forklar at man trenger varm luft for å få luftballongen til å fly. Dere kan kjenne varm luft (NB! Vis forsiktighet!) over radiator, ved siden av stekeovn osv. Til sammenligning kjenn hvordan kald luft føles ved å åpne døren til fryseskapet.

5. Legg, for eksempel, et oransje håndkle på gulvet og lat som om dere lager bål for å få varm luft til ballongen. Sett på musikken:
[audio:ild.mp3]

Blås kraftig på «ilden» når musikken spiller langsomt. Når takten på musikken øker, la «ilden» blafre fortere.

lager b%C3%A5l 553x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

6. Lag «sandsekker» til deres luftballong. Du kan bruke gryn, ris, erter o.l. La barnet røre gryn, ris o.l. med hender. Dette er bra for finmotorikk, men husk ar det må foregå under ditt tilsyn! Generelt, elsker barn disse aktivitetene med å strø utover, helle, fylle noe med noe  o.l. Fyll 3-4 poser og vei dem i hånda sammen med ditt barn. Finn ut hvilken er tyngre, lettere o.l. Forklar til barnet hva sandsekker brukes til i ekte luftballonger. Her veies det icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. 01 907x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

Nå er vi nesten ferdig med alle forberedelsene!

02 926x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

7. Lag en luftballong! Det kan være ulike modeller (se på bildene nedenfor) icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. Spør barnet hvem skal fly i den? Tilby en tur til alle kosedyrene icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

03 822x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren. 04 707x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

En annen variant er å bruke en stor pose og blåse den opp med hårføne icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

05 1024x623 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

06 456x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

La luftballongen henge en stund i vinduet på barnerommet. Da har du alltid anledning til å lure på og spørre barnet hvem det er som flyr i luftballongen, hvor luftballongen flyr osv.

07 1024x710 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

8. Løft barnet opp i luften og «fly» rundt i rommet.

9. Lag et kreativt bilde sammen. Kanksje dette bildet, som vi har laget, vil gi deg en idé hva som kan brukes, tegnes o.l.

08 906x1024 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

09 1024x684 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

Og her har DSB fargelagt ballongen icon smile Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

10 Hvem skal fly i luftballongen?  Uke 4. Del 1. Atmosfæren.

Nå har kosedyrene våre fløyet i atmosfæren i luftballongen. Vi må jo spørre dem hva er det som skjer i atmosfæren. Neste gang snakker vi om dette.

Dersom du prøver noe av dette med ditt barn, er det fint med å få kommentar fra deg!

Og til slutt……..dersom du synes at det er språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., har jeg ett spørsmål til deg: Har du lest min velkomsthilsen?

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: