Hvilken årstid er det nå? – UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

by on 11/22/2011

Idag vil jeg beskrive aktivitetene vi gjorde med DSB rundt emnet «Årstider». Dette innlegget er litt forsinket – det VAR høst da vi snakket om årstider icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter , men siden dette emnet omfatter alle 4 årstidene, så spiller ikke denne forsinkelsen noen rolle…

%C3%A5rstider4 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

UKE 3. ÅRSTIDER.

1. Vi startet med å snakke om vår planet og så på denne videoen:

2. Deretter tok vi en ball og lot som om det var Jorden. Ballen snurret vi rundt vår sol (se pkt. 2 i null).  Hvis du har en globus, kan du vise den.

Du kan lage en mini-utgave av Jorden og Solen av plastilina. Vis at Jorden snur rundt Solen icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter For å vise dette fikk jeg igjen bruk for pizzafat icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter Siden DSB kan lese russisk, skrev jeg bare  «Vår/Sommer/Høst/Vinter» på russisk (Hvis du lurer på hvorfor det er slik, finner du svaret i min Velkomsthilsen). Dersom hun ikke kunne lese, skulle jeg legge istedet rundt noe som symboliserer årstider, for eksempel, vatt (snø -vinter) o.l. Alt dette er for å gjøre et inntrykk og vise litt mer konkret enn videoer kan vise.

DSCF8715 1024x768 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

3.  Jeg oppfordret også å snurre selv rundt Solen i dobbel rotasjon: både rundt vår sol og rundt seg selv. Denne øvelsen er utfordrende, men DSB prøvde å kopiere det jeg gjør. Fin koordinasjon- og balansetrening icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

Du kan bruke samme musikk som i en planett-danselek  (se pkt.10 inull), bare denne gangen kan man leke på denne måten: «Jorden snur videre og så kommer…» – «VI-VI-VI-VINTER!», «Jorden snur videre og så kommer…» – «VÅR,VÅR,VÅR, VÅR,VÅR!» osv. ( i stedenfor å skrike «SOL!» )

4. Vis videoen «One year in 40 seconds»:

Du kan vise den flere ganger. Dere kan også se den sammen med bamsen som selvsagt vil være overrasket over alt som forandrer seg og kommer til å kommentere forandringer icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

HØST

5. Vi startet rett og slett med å samle masse gule/røde/oransje blader ute. Vi tok dem hjem og laget en applikasjon med dem. Du kan like gjerne lage blader av fargepapir icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter Idéen bak denne sirkelen (se det aller første bildet ovenfor) er å vise etterhvert hele året – alle 4 årstidene. Vi startet med «HØST»:

01 1024x764 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

02 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

6. Lag et løvefall hjemme, dans, hopp i tenkte vanndammer. Ha det gøy! [audio:vanndammer.mp3]

Da vi gjorde dette med DSB, var hun overlykkelig å kunne «bade» i vanndammer icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter 03 1024x854 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

7.  Hør på regnet, spill «regn» på xylofon, lag eget regn ved å kaste mynter, små baller, steiner o.l. i luften. DSB syntes det var kjempegøy å lage «regn» fra sprayflaske icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

06 1024x927 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

8. Lag sammen et bilde av en regnværsdag.  Her er resultatet:

04 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

Og her er en beskrivelse av hva vi gjorde:

Først tegnet jeg usynlige linjer med voks-stearinlys på papiret. Så malte DSB med en lyseblå maling. Til slutt limte vi et par blader.

9. Selvsagt var vi ute, observerte og snakket om høst. Å gå å sparke i bladene, å høre dem knitre var kanskje det DSB likte best icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

05 1024x536 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

VINTER

10. Vis igjen videoen fra punkt 4 og sett på pause på «Vinter». Snakk om det som skjer i vinter. Du kan vise flere vinterfotoer, lage såpebobler (snøfnugg icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter ), snurre rundt og late som om dere er snøfnugg icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter o.l.  Bruk fantasi!

11. Fortsett med å lage «årets sirkel» (se punkt 5). Bruk folje, vatt o.l.

07 1024x803 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter

12. Lag isbiter i fryseren, kjenn isbiter med hendene. Snakk om hvorfor man bruker votter/hansker om vinteren icon smile Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og Vinter Bruk flere adjektiver når du beskriver vinteren: hvit, kald, snørik, osv.

13.  Du kan også lage «årstid»-dukkene. Jeg startet først med vinter-dukken:08 715x1024 Hvilken årstid er det nå?   UKE 3. Del 1. Høst og VinterDenne dukken er laget av papir og sminkepads. Papiret ruller du til et kremerhus. Sminkepadsen klippes.

Håper dette innlegget har gitt deg inspirasjon for hvordan man kan snakke med barn om årstidene – HØST og VINTER. Dersom du prøver noe av dette med ditt barn, er det fint med å få kommentar fra deg! Neste gang fortsetter jeg med VÅR og SOMMER!

Og til slutt……..dersom du synes at det er språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., har jeg ett spørsmål til deg: Har du lest min velkomsthilsen?

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: