Hvordan snakke med barn om verdensrommet? -UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

by on 11/06/2011

Forrige uke begynte jeg å beskrive våre aktiviteter fra «2-åringers skole». Nå fortsetter jeg med å fortelle om hvordan man kan introdusere verdensrommet for barn.

rakett 206x300 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

UKE 2. DEL 1. SOLEN, RAKETTER OSV.

1. I starten av denne uken hvisket jeg til bamsen om at solen egentlig er en stjerne, bare at den er så nære at den lyser veldig kraftig! Så fortalte jeg denne hemmeligheten til DSB. Hviskeleker er bra for å utvikle god hørsel, i tillegg er det ofte lettere å tiltrekke barns oppmerksomhet ved å plutselig begynne å hviske.

2. Lag solen! Det kan være mange varianter: ved bruk av gult garn som man skjærer, ved bruk av gul fingermaling, blyanter o.l. Vi har laget en enkel papirapplikasjon:

app1 1024x776 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. app2 1024x903 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. app3 1024x883 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

3. Heng solen, stjerner osv. på kjøleskapet (eller magnettavlen). Observer dem med teleskopet. Forrige uke laget vi et enkelt teleskop.  Denne uke har jeg fått en spontan idé å lage penere og mer solid teleskop ved hjelp av Pringles boks og fargepapir icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. . Her viser jeg hva som er gjort:

DSCF9082 300x209 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. DSCF9084 300x225 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. teleskop 300x248 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. DSCF9088 300x203 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Kjøleskapet vårt gjennomgår stadig masse endringer icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. Her er det 3 av mange varianter hvordan kjøleskapet så ut en gang i tiden:

fridge1 586x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. fridge3 560x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. fridge2 650x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

4. Lek «Dag og Natt». Om dagen er solen oppe, alle kan se den. Om natten er det ingen sol, det er mørkt. Her kan man veksle mellom langsom og fort musikk, legge dukken o.l. Si: «Nå er det dag! …….Nå er det natt!» osv. Kommenter underveis: «Hvor er solen? Jeg ser ikke den. Lukk øynene!» eller «Nå er det sol! Nå våkner vi/dukken/bamsen o.l.»  Finn den varianten som ditt barn synes er morsomt! DSB likte å gjemme seg under dynen da vi lekte «Natt!» icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

5. Ta bamsen og lat som bamsen er veldig engasjert i å bygge en rakett, si høyt: «Jeg vil fly til verdensrommet, til stjerner, til solen! Jeg må bygge en rakett! Hjelp meg!»

[audio:rakettbygging.mp3]

Sett på musikk og bygg sammen en rakett. Her kan det være mange varianter, fra å bygge med store klosser, lego o.l. til bygging med mange dopapirruller. Her er våre raketter:

rakett2 1024x777 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

rakett1 1024x947 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Dette er en annen rakett – denne versjonen fant DSB på helt selv icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. :

rakett3 727x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

6. Se på bilder av ekte raketter. Søker du i Google Bilder på «Rocket», finner du sikkert noen bilder som du liker og kan vise til ditt barn! På samme måte kan Youtube brukes for å vise det vi snakker om denne uken, for eksempel, denne rakettvideoen:

7. Vis også bilder av astronauter, fortell om at astronauter bruker spesiell romdrakt som beskytter dem i verdensrommet. Forteller du dette mens du kler på barnet, kan dere late som du tar på «astronautklær». Det hjelper kanskje på motivasjonen for å kle på seg icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

8. Fortell også om at astronauter trener mye før de flyr til verdensrommet. Bruk enkle ord: «De løper! Kan du løpe? De hopper. Kan du hoppe?» osv. Si til barnet at vi/vår bamse også skal trene som astronauter. Her er vår bamse i gang med treningen, den hopper fra den ene fargen til den andre (bamsen vil jo fly til verdensrommet! icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. ):

bamsetrening 1024x672 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Så hoppet DSB sammen med bamsen. Du kan lage en hinderløype hjemme. Du kan bruke puter, baller, rokkeringer, Ikea-tunnel, 2 stoler med et stramt tau imellom, madrass osv. Dette er bare et eksempel:

hinderl%C3%B8ype 1024x649 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Inviter venner! Det er alltid morsommere å hoppe/løpe osv. sammen! Her er våre venner (3 og 5 år) på vårt klatrestativ:). Dette klatrestativet er kjøpt i Russland. I Norge har jeg sett at Klatrebarna AS selger klatrestativer, ribbevegger o.l. for hjemmebruk. (Selv har jeg ikke kjøpt noe fra dem, så dette skriver jeg bare til informasjon).

venner1 768x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. venner2 768x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

venner4 715x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv. venner3 768x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Har du lagt merke til barn med en flaske? Hvem sa at leker skal være dyre? En sokk med en liten ball i den, et tau, en flaske…og minst 15 minutter moro med å banke på ballen i sokken med en flaske! icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 1. Solen, raketter osv.

Nå føler jeg at dette innlegget begynner å bli langt. Jeg velger derfor å dele denne ukens innhold i to deler. Håper at du har fått inspirasjon for hvordan man kan snakke med barn om verdensrommet. Dersom du prøver noe av dette med ditt barn, er det fint med å få kommentar fra deg! Neste gang fortsetter vi med solsystemet.

Og helt til slutt…dersom du synes at det er språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., har jeg ett spørsmål til deg: Har du lest min velkomsthilsen?

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: