Hvordan snakke med barn om verdensrommet? -UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

by on 11/10/2011

I forrige innlegg (UKE 1, UKE 2 DEL 1) begynte jeg å beskrive aktivitetene vi gjorde hjemme rundt emnet «Verdensrommet». Denne gangen snakker vi med barn om solsystemet.

solsystemet 300x225 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

UKE 2. DEL 2. PLANETER, RAKETTER OSV.

1. Nå som alle, inkludert bamsen, har trent for å fly til verdensrommet (Se pkt. 8 i forrige innlegg), er det på tide å lage en rakett! Vi startet først med en mini-utgave. Jeg laget, DSB hjalp litt:

rakett01 300x266 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.rakett02 130x300 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Så ble etterhvert vår rakett forbedret til denne varianten:

rakett03 674x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

2. Når DSB har lekt lenge nok med den lille raketten, foreslo jeg å lage en virkelig STOR rakett! Arbeidet var satt igang! Det er sjelden vi maler sammen noe SÅ STORT, så DSB storkoste seg:

forberedelse 1024x740 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Litt fantasi fra min side, og voilá…raketten er ferdig! Snart skal bamsen fly til verdensrommet!

stor rakett 476x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

3. Se igjen på noen Youtubevideo som viser en rakettoppstigning, for eksempel, se pkt. 6 i forrige innlegg.

4. Lat som om raketten skal ta av. Lek sammen! Tell i omvendt rekkefølge: 10, 9, 8, 7 osv. Dersom barnet ditt kan telle til 10, kan du nå henge tallene fra 10 til 1 og telle ofte i omvendt rekkefølge i løpet av denne uken. Hvis du ikke har telt med ditt barn før, kan du henge begge radene: fra 1 til 10, og fra 10 til 1.DSCF86271 1024x768 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Denne boken kjøpte jeg hos Notabene. Anbefales! Den har bl.a. knappen med nedtellingslyd – bruk den og tell icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. !

bokanbefaling 1 300x279 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

5. Nå kan dere snakke sammen om hva bamsen kan se i verdensrommet. Hvis ditt barn plutselig sier at bamsen skal se på stjerner og solen, får du en bekreftelse på at barn faktisk absorberer mye mer enn vi tror. (Husk: ingen forventninger til barnet! Disse aktivitetene er ment som en lek! Føles det at noe ikke er riktig, så ER det det! Det hender at jeg venter tålmodig i flere dager mens DSB lager grøt osv. til dukkene sine – hun har jo viktigere ting å gjøre icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. Kanksje barnet er trøtt, syk osv. Det kan rett og slett være for tidlig å gjøre den ene eller den andre aktiviteten. Så…ikke noe stress, ikke noe press! )

Fortell om vår planet og vis bilder av Jorden. Se på Solen som dere har laget sammen før (se pkt. 2 i forrige innlegg). Fortell at Solen er i sentrum og alle de andre planetene snurer seg rundt den. Se på video om solsystemet:

6. Du kan ta en magnet og fortelle at Solen virker på planetene som en stor magnet. Vis hvordan magneten tiltrekker andre magnetiske gjenstander. Jeg ble overrasket over at DSB ble så interessert i magneter!

7. Du kan kjøpe eller lage selv en plakat som viser solsystemet. Ferdige plakater «Solsystemet» har jeg bl. a. sett i butikken til Teknisk Museum i Oslo, i Notabene… kan sikkert også kjøpes andre steder.

Det finnes også diverse kort med planetter, noen av dem er flotte 3D-kort (Jeg har sett slike kort på Riktige leker). Presenter ukens tema på kjøleskapet, magnettavle eller hvor det måtte være…Jeg har oppdaget at det var for lite plass på kjøleskapet – det resulterte slik: kort planetter 768x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Kortene kan barn «studere», sammenligne hvilken planett er større, lengre fra Solen o.l.

kort 768x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Du kan også ta i bruk kortene til spill nr. 11 på LAST NED – siden.

8. Kortene kan man legge på gulvet og hoppe fra den ene planetten til den andre. Si høyt planettnavn når barn hopper. Det finnes også en annen (billig icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. ) variant for hopping:

hoppe p%C3%A5 planetter 1024x836 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.9. Vi har også laget planettene fra plastelina. Så fikk jeg en idé å sette dem på pizzabrett og snu dem rundt icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. Dette likte DSB veldig godt!

DSCF8612 1024x768 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.Disse små ballene var veldig populære! Jeg måtte gjemme dem fordi jeg fant dem overalt, for eksempel, én gang oppdaget jeg  at DSB laget sitt eget solsystem på tørkestativet icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

t%C3%B8rkestativ 1024x737 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

10. Leken som jeg skal beskrive i dette punktet har vært stor favoritt hele uken! Du legger på gulvet noe som symboliserer Solen. Det kan være en ball, en rokkering, Solen som dere har laget sammen før (se pkt. 2 i forrige innlegg) o.l.

Solen er i sentrum! Så sett på musikk og begynn å gå, evt. løpe rundt Solen.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Velg hvilken planett du er icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. «Hvilken planett er du?» – «Jeg er Venus, og du?» – «Jorden!» – «Da står du der og jeg står her! Vi er planeter, vi snur rundt Solen!» o.l. (Dere kan bytte deres plassering i forhold til «Solen» dersom den ene planetten er nærmere Solen osv.) Når de i musikken singer «ku-chi-chi», kan man skrike » Sol! Sol! Sol!» eller klappe/ hoppe o.l.

Foreslå denne leken til venner, da blir det en planett-danselek icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

11. Tegn Universet, planetter osv. med fingermaling. Dette er Jorden og Mars icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. malt av DSB:

tegning 2 1024x729 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Og dette er DSBs Univers icon smile Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv. univers1 1011x1024 Hvordan snakke med barn om verdensrommet?  UKE 2.DEL 2. Planeter, raketter osv.

Håper at du har fått inspirasjon for hvordan man kan snakke med barn om verdensrommet. Dersom du prøver noe av dette med ditt barn, er det fint med å få kommentar fra deg!

Og helt til slutt…dersom du synes at det er språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., har jeg ett spørsmål til deg: Har du lest min velkomsthilsen?

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: