Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan! – UKE 1. Stjerner!

by on 11/02/2011

Tema «Verdensrommet» er veldig abstrakt. Jeg overrasket over hvor mye DSB ble interessert i stjerner, planeter, raketter o.l. I dette innlegget vil jeg beskrive hva vi snakket om og hva vi gjorde som skapte denne interessen for noe så abstrakt…

%D0%97%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B5 %D0%BD%D0%B5%D0%B1%D0%BE 300x225 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

UKE 1. STJERNER!

1. Det første var selvsagt å se på månen og stjener. Nå som det er blitt relativt mørkt før leggetiden, er det ingen problem. Ellers kan man vente med dette punktet til anledningen melder seg, for eksempel, man kan observere himmelen med barn om kvelden når man er på ferie i syden…

2. DSB ble kjent med teleskopet – litt gavepapir og teleskopet er ferdig! Lek først med selve teleskopet, fortell hva man kan se i teleskopet. Her må jeg si at DSB var skeptisk i begynnelsen, men BAMSEN var ikke det! Først snakket vi om hva bamsen så i teleskopet:

bamsen og teleskop1 1024x939 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

3. Nå som teleskopet er ferdig, gjenstår det bare å lage himmelen icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner! Bruk fantasien! Jeg har brukt blå yoga-matte, du kan kanskje bruke noe annet… Mine første stjerner var aluminiumsfolje revet i små stykker, så laget jeg litt penere fargede stjerner i ulike størrelser. Her kan du både nevne farger, beskrive størrelsen ved å sammenligne diverse stjerner, telle stjerner o.l.

4. Så fortalte jeg at noen stjerner kan være venner med andre stjerner, når stjerner er sammen og er venner, kaller vi dem for stjernebilder icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner! Jeg viste Store Bjørn og Lille Bjørn med Polarstjernen.

store bj%C3%B8rn1 1022x1024 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

Polarstjernen som den største av våre stjerner gjorde nok inntrykk! icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

lille bj%C3%B8rn1 987x1024 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

polarstjernen1 1024x515 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

5. Å bruke flere lommelykter i et mørkt rom var også ukens høydepunkt. Først danset vi sammen, vi så på «lommelykt-stjerner» i mørket. Så slo jeg på lyset…Oj, hva har skjedd? DSB fikk en liten aha-opplevelse! Vi ser ikke stjerner når det er lyst! Men de er der!

6. Det var også populært å se diverse bilder og videoer av stjerner. Søker du i Google Bilder på «Stars», finner du sikkert noen bilder som du liker og kan vise til ditt barn! Jeg henger alltid noen bilder på kjøleskapet eller andre steder der barnet kan se bilder når som helst. På samme måte kan Youtube brukes for å vise det vi snakker om denne uken, for eksempel, denne videoen:

I slutten av uken så vi på videoer slik icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner! :

video1 1024x576 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

7. Nå er det på tide å tegne! Og hva skal vi tegne? Stjerner!!! Vi prøvde en ny tegneteknikk, nemlig å banke pensler på hverandre – dette likte DSB veldig godt! Bruk litt ekstra godt med vann og maling!

stjerner 11 1024x838 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

Så ble vår tegneren ivrig – det var ikke nok med stjerner, solen og månen må jo også tegnes!

stjerner 21 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!Og dette er sluttresultatet! Månen måtte jeg hjelpe litt med icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

DSCF85821 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

8. Dagen etter laget vi en applikasjon som ikke gikk helt etter planen. DSB var altfor opptatt av paljetter, de klistret seg i hennes fingre og jeg måtte gjøre det meste selv. Men resultatet ble fint! Disse stjernene henger fortsatt på kjøleskapet icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

DSCF86131 1024x768 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

9. Hele uken fortalte jeg barnedikt og eventyr om stjerner. Av norske barnedikt om stjerner fant jeg én som jeg likte – skriver du «En liten stjerne» i Google-søk, finner du teksten. Ellers, sliter jeg med å finne norske dikt og eventyr om stjerner…Kan noen hjelpe? Skriv gjerne en kommentar!

Det ene eventyret likte DSB spesielt godt (Jeg prøver så godt jeg kan med oversettelsen. NB! Originaleventyret er annerledes, jeg har endret en stor del fordi DSB likte min versjon bedre icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner! ).

Det var engang stjerner på himmelen. Det var masse av dem. Om dagen sov de, om natten lyste de opp himmelen slik at det var vakkert å se på. Alle stjernene var, selvfølgelig, ulike. Blant dem var det hvite, røde, gule, grønne og blå stjerner. Og stjernene var også ulike i størrelsen. Noen var store. Andre var små, så små at man ikke kunne se dem selv med briller. Blant disse stjernene bodde det en bitteliten stjerne. Hun drømte om at noen på Jorden skulle legge merke til henne og gi henne et navn. De store stjernene hadde til og med flere navn som de fikk i forskjellige tider og i ulike land. Og vår lille stjerne hadde ingen navn … det var veldig, veldig trist. Men den lille stjernen mistet ikke tro på at en gang ville noen gi henne et navn. Hver kveld tok hun sin plass i himmelen og lyste opp himmelen så godt hun kunne!  Noen stjerner-naboer lo av henne:

– Du er så liten, lyser du opp eller ikke, spiller ingen rolle, ingen kommer til å legge merke til deg!

Men vår lille stjerne ga ikke opp. Hver natt fortsatt hun å lyse opp himmelen så godt hun kunne. Og så en natt, en helt vanlig natt, skjedde det et mirakel! Plutselig hørte hun at noen snakket om henne.
Der på Jorden satt det mamma _______ (mammas navn) og pappa ___________(pappas navn) og så på himmelen.  Og pappa sa:
-Se! Der er det en liten stjerne!
– Ja! -sa mamma. – Stjernen er liten, men den er så fin!
– Akkurat som vår datter – sa pappa og ga mamma en klem.
– Ja, – smilte mamma. – Den lille stjernen ligner virkelig på ____________ (ditt barns navn). La oss kalle denne stjernen «lille stjerne ____________(ditt barns navn)«!
Og det var da vår lille stjerne fikk sitt navn. Aldri hadde vår lille stjerne vært lykkeligere i hele sitt liv! Hun fortsatt lyser opp himmelen hver natt, men nå har hun et navn, hun heter «lille stjerne ____________(ditt barns navn)«.

10. I slutten av uken besøkte vi teknisk museum i Oslo. Målet var å besøke planetarium for å få en fin overgang til neste ukes emne – null Dessverre fikk vi en overraskelse med 7-års aldersgrense for inngang til planetarium. OK…vi venter til DSB blir større icon smile Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner! Foreløpig kunne vi nyte den fantastiske astroamfi der DSB opplevde stjerner litt annerledes enn det vi kunne gjøre hjemme.  astroamfi 300x225 Kan barn interessere seg i verdensrommet? Klart de kan!   UKE 1. Stjerner!

Håper dette innlegget har gitt deg inspirasjon for hvordan man kan snakke med barn om noe så abstrakt som stjerner. Dersom du prøver noe av dette med ditt barn, er det fint med å få kommentar fra deg!

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 2 comments… read them below or add one }

Saera mai 13, 2012, kl. 14:29

Hei,

Først og fremst vil ønsker jeg å si at opplegget og innlegget ditt var ganske inspirerede. Du har gjort en fantastisk jobb! Jeg ønsker også å spørre om hvordan kan man forklare barn hvor stjernene er om dagen, da tenker jeg på i natrufaglig sammenheng?

Saera S. 

Svar

DSBs mamma mai 13, 2012, kl. 16:53

Hei, Saera! Takk for din kommentar! Hyggelig at du likte innlegget mitt.
Angående spørsmålet ditt: jeg skulle sagt at vi ikke ser stjernene om dagen fordi det er for lyst rett og slett :) Som jeg har beskrevet ovenfor i innlegget i punkt 5.

Svar

Leave a Comment

Previous post:

Next post: