Vannet kan være så forskjellig! – UKE 5. Jordens vann.

by on 02/01/2012

Kjære lesere! Jeg har planer om å beskrive våre temauker i flere inlegg på rad. Dette er fordi jeg vil bli á jour med det jeg skriver om og det vi gjør nå for tiden. Jeg ligger på etterskudd i min bloggskriving og grunnen til dette er enkel: jeg rekker ikke å beskrive alt vi gjør! icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Av og til tar en eller annen aktivitet en halvtime, men det tar fort noen timer å skrive et innlegg om hva vi gjorde…Prøver så godt jeg kan icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Idag vil jeg fortelle om vår «vann»-uke icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. vann mini Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.UKE 5. JORDENS VANN

1. Du kan starte uken med «en kort tur til verdensrommet» icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Bruknull og «observer Jorden fra verdensrommet». Se på fotoer av vår planett. Legg merke til hvor mye vann det er på Jorden. Du kan ramse opp: sjøer, elver, innsjøer, hav, fosser osv. mens du bøyer/hjelper å bøye barnets fingre.

2. Ekperimenter sammen med bamsen: vannet kan være så forskjellig! Lag isbiter på forhånd. Kjenn på vannet fra springen, kjenn på isbiter med hendene. Sett sammen en plastkopp med vann i fryseren, ta den sammen senere og se hva som sjedde med vannet. Observer sammen hvordan vannet smelter etterpå. Observer hva som skjer når vannet helles på en varm stekepanne icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. vannet fordamper mini 1024x768 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.Snakk sammen om vannet, at det er flytende, men det kan også bli fast. Hovedbudskap: vannet kan være forskjellig! icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

3. Observer vannets egenskap til å forandre form: hell vannet i diverse flasker, boller o.l. Observer hvordan vannet flyter utover.

4. Eksperimenterm med vannet når barnet bader! La barnet helle vannet fra en flaske over i noe annet. Bruk kasseroller, dørslag, flasker, trakt osv.barn elsker vann 01 mini 792x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

barn elsker vann 02 mini 998x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.Fyll en plastflaske/en plastpose/en plastkopp med vann, lag noen hull i den, observer vannstråler. Det høres kanskje banalt ut, men barn elsker jo vann! barn elsker vann 03 mini 979x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

Plastflasker med forhåndslagde hull er definitivt mer populære hos DSB enn kjøpte badeleker icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. barn elsker vann 04 mini 1024x996 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

barn elsker vann 05 mini 1024x884 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.Lag fontener med en klysterballong!

5. Lek i «Løser seg opp eller ikke» ! icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Se hva som skjer hvis vi heller for eksempel, salt, sukker, ris, mel, ketchup, smør osv. i vannet.  La barnet helle og røre selv! Hjelp barnet med å trekke konklusjoner.eksperimenter med vann for sm%C3%A5 barn 01 mini 1024x901 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

eksperimenter med vann for sm%C3%A5 barn 02 mini 957x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

eksperimenter med vann for sm%C3%A5 barn 03 mini 797x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

eksperimenter med vann for sm%C3%A5 barn 04 mini 886x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

6. Lag en liten dråpe av blå papir icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Tegn gjerne ansiktet til dråpen icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. Lag skyer, elv, sjø o.l. av papir (Noe har vi laget fra før da vi snakket om atmosfæren). Bruk gjerne en magnettavle, en vegg, flanelograf o.l. hvor du kan vise vannets kretsløp i naturen ved hjelp av vår «dråpe». Du trenger ikke å forelese icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. – bare fortell en historie om dråpen som liker å reise som et eventyr icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. For eksempel: Det var en gang en liten dråpe som bodde i en sky og ville reise ned til Jorden.  Venninene hennes som var litt eldre reiste hele tiden. De fortalte til vår lille dråpe hvordan de reiste fra skyen til elven, fra elven til sjøen og tilbake til skyen. Vår dråpe var fortsatt for liten til å kunne reise så langt. Hun hørte på venninnenes historier om vannet i elven og vannet i sjøen. De fortalte til henne at vannet i sjøen er saltet. Vår lille dråpe lurte på hvordan noe slik kan være. En dag torde vår lille dråpe hoppe ned. Hun landet først i elven….osv.osv.eventyr om droppen som liker %C3%A5 reise mini 537x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.

Dere kan igjen «høre på regnet», spille på xylofon osv., dvs. gjentanull! Barnet kan til og med smake litt på det salte vannet og vannlig vann. La barnet sammenligne smaker.

7.  Når flere dråper faller sammen fra et høyt fjell, blir det foss! Se sammen på en video av foss:

8. Vår lille dråpe lander deretter i elven. La oss lage båt og ro på elven! icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. den unge b%C3%A5tf%C3%B8reren 01 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.Den unge båtføreren er sliten icon smile Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann. den unge b%C3%A5tf%C3%B8reren 02 1024x923 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.
9. Elven renner ut til sjøen. Hvis du har et stort blått håndkle eller stoff, kan dere imitere bølger på sjøen ved å blafre/vifte med håndkle o.l.  vi lager b%C3%B8lger mini 692x1024 Vannet kan være så forskjellig!   UKE 5. Jordens vann.
Skift fra store bølger (stormen) til små, omtrent usynlige bølger (nesten havblikk). Musikkforslag:

• Storm:

• Rolig sjø: [audio:hav 02.mp3]

10. Solen skinner og dråpen forsvinner. Det er på tide å komme tilbake hjem til skyen. Gjenta eksperiment fra punkt 2 (litt vann på varm stekepanne) og observer sammen hvordan dråpen fordamper.

Jeg håper at du er blitt inspirert til å prøve ut denne ukens emne i praksis! Barn elsker vann og du vil gi ditt/dine barn masse glede ved å prøve noe av det jeg har beskrevet ovenfor. Kanskje du kan dele dine tips om vannleker? Hvordan gjør du bading i et badekar til noe morsomt?  Jeg setter stor pris på å få en kommentar fra deg!

Og som vanlig, helt til slutt vil jeg nevne dette: Dersom du synes at mitt innlegg inneholder språklige uklarheter, grammatiske feil o.l., vær så snill og les min velkomsthilsen!

Vi snakkes!

DSBs MAMMA

P.P.S. Likte du innlegget ovenfor? Jeg anbefaler deg å abonnere på å motta nye innlegg direkte til din e-post for å ikke gå glipp av nye idéer, aktiviteter, lek og andre nyheter.

Kommentarer fra Facebook:

{ 2 comments… read them below or add one }

Lena februar 2, 2012, kl. 11:36

Dette med flasker har vi ikke prøvd enda :-) Takk for tipset, ellers bader vi med alt mulig enn lekene. Idag var det bokstavklosser i tre som badet /flytet (første fordel med klesser i tre overfor klosser av papp :-) , de tåler vann og mye annet men vanskelig å få tak i Norge. Jeg så en morsomt eksperement i nabobarnehage. De har fylt gummihansker (engangshansker) med vann og hengt de ute så observerte de at vannet fryser etterhvert, barna kunne kjenne på de hver gang de lekte ute. Etterpå har de tatt av hansken så ble det istapper av morsomme form (hender). Antar at de prøvde å smelte de etterpå.

Svar

DSBs mamma februar 2, 2012, kl. 13:39

DSB elsker disse flaskene med hull :) Det er også morsomt å holde dem under vannet i badekaret for da lager de masse bobler! Håper lille S vil også like dem!

Ja, morsomt med hanske-eksperiment! Takk for tipset! :) Har forresten sett noe lignende i en av barnehagene, de fylte ballonger med vann og lot dem fryse ute.

Svar

Leave a Comment

Previous post:

Next post: